در حال بارگذاری
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی:

فعال‌سازی شهرک‌های کشاورزی معطل تأمین آب است

شماره خبر : 463 - https://asreatrak.ir//short/4kjEb

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی گفت: هر چند ایجاد شهرک‌های کشاورزی استان در حال اجرا است، بااین‌وجود، تعدادی از این شهرک‌های آماده‌سازی شده با مسئله تأمین آب مواجه شده و معطل‌مانده‌اند.

حیدر نامور در گفت‌وگو با عصر اترک درباره رویکرد ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و دامپروری با بیان اینکه هر چند هنوز الزام‌آور و قانونی نشده است که این واحدها حتماً می‌بایست در شهرک‌ها، ایجاد و راه‌اندازی شوند، اظهار کرد: بااین‌وجود تلاش‌ها بر این است که راه‌اندازی این واحدها در شهرک‌های ایجاد شده هدایت و مستقر شوند.

وی عنوان کرد: شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای و دامپروری ایجاد و راه‌اندازی می‌شوند تا مسیر فعالیت و توسعه را برای واحدهای گلخانه‌ای و دامپروری مستقر در این شهرک‌ها را تسهیل و آسان کنند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این شهرک‌ها، زیرساخت‌های آب، برق، گاز، راه دسترسی همچنین ارائه خدمات آموزش راه‌اندازی واحد، بازاریابی برای فروش محصولات و کمک به دریافت تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی واحدها آماده‌سازی و ارائه می‌شوند.

واگذاری ۷۸۱ هکتار زمین برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی
نامور بیان کرد: در استان خراسان شمالی، تا به کنون ۷۸۱ هکتار زمین ملی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی گلخانه و دامپروری اختصاص‌یافته و واگذار شده است.

وی افزود: تابه‌حال حاضر این مساحت زمین در شهرستان‌های مانه، سملقان، بجنورد، شیروان، اسفراین، جاجرم برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و دامپروری واگذار شده‌اند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هنوز در شهرستان‌های گرمه، بام و صفی‌آباد و راز و جرگلان در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

حفر چاه برای شهرک گلخانه‌ای امام رضا

نامور در ادامه درباره ایجاد شهرک کشاورزی در شهرستان مانه اظهار کرد: بزرگ‌ترین شهرک کشاورزی استان، در این شهرستان با رویکرد شهرک گلخانه‌ای ایجاد و راه‌اندازی شده است.

وی گفت: این شهرک که شهرک گلخانه‌ای امام رضا نام دارد برای ایجاد این شهرک عرصه‌ای به مساحت ۳۳۵ هکتار واگذار شده است تا ۶۰ واحد گلخانه‌ای در آن راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: تا به کنون، در این شهرک ۳۴ واحد آن به متقاضیان واگذار شده که ۱۴ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است و مابقی در دست اقدام و آماده‌سازی هستند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: مجوز محل تأمین آب برای این شهرک گلخانه‌ای از سد شیرین دره تعیین شده، بااین‌وجود به علت تداوم کم‌بارشی‌های طی چندین سال اخیر در استان، برای این شهرک دو استخر ذخیره آب کشاورزی نیز ایجاد همچنین دو حلقه چاه آب حفر شده‌اند.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه کیفیت آب این دو حلقه چاه پایین است، در شرایط اضطرار بهره‌برداری آب از این دو حلقه چاه با استفاده از دستگاه آب‌شیرین‌کن انجام می‌شود.

درعین‌حال، نامور عنوان کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی استان درصدد برآمد که برای مواقع بحرانی، مطالعات حفر یک چاه دیگر برای این شهرک گلخانه‌ای را انجام دهد که این مطالعه شروع شده است.

شهرک دامپروری کریک به دنبال سهم آب بیشتر
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی همچنین به شهرک کشاورزی دامپروری در شهرستان سملقان نیز اشاره و اظهار کرد: این شهرک در منطقه کریک ایجاد می‌شود که بابت آن واگذار شده و مطالعات آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ایجاد این شهرک برای راه‌اندازی واحدهای دام سبک (بره پرواری) در دستور کار قرار گرفته است، گفت: مطالعات این شهرک که به پایان برسد، آماده‌سازی زیرساخت‌های آب، برق، گاز در این شهرک نیز شروع می‌شود.

بااین‌وجود، نامور تصریح کرد: هرچند که برای راه‌اندازی این شهرک مجوز تخصیص آب صادر شده است، اما مجوز سهم آب تخصیصی برای این شهرک نیم لیتر بر ثانیه تعیین شده که این میزان تخصیص برای این شهرک از محل چاه حفر شده، کم است.

وی افزود: در تلاش هستیم که سهم تخصیص آب از محل چاه حفر شده برای این شهرک افزایش داده شود.

دست‌خالی شهرک گلخانه‌ای ملل از سد بارزو

علاوه بر این، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی به شهرک‌های کشاورزی شهرستان شیروان نیز اشاره و اظهار کرد: در این شهرستان، زمین بابت ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای دوین و بیگان همچنین شهرک دامپروری قلعه چه واگذار شده‌اند.

وی گفت: شهرک دامپروری قلعه چه (گاوشیری) در مساحت ۲۰ هکتار، ایجاد و راه‌اندازی شده که تا به کنون ۱۸ واحد دام سنگین (گاوشیری) در این شهرک راه‌اندازی و فعال شده‌اند.

نامور درباره شهرک گلخانه‌ای دوین با سرمایه‌گذاری مؤسسه ملل نیز بیان کرد: برای این شهرک گلخانه‌ای زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واگذار شد که تا به کنون زیرساخت‌های برق و گاز، ایجاد یک استخر ذخیره آب، جاده دسترسی، حصارکشی دور این شهرک اجرایی شده‌اند همچنین استخر دوم ذخیره آب آن نیز در حال اجرا است.

وی گفت: بااین‌وجود، این شهرک برای راه‌اندازی با مسئله تأمین آب مواجه است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: هرچند که شرکت آب منطقه‌ای استان مجوز محل تأمین آب برای این شهرک را از سد بارزو صادر کرده،

بااین‌وجود، به علت تداوم کم‌بارشی‌های چندین سال اخیر و اُفت شدید آب ذخیره شده در این سد موجب شده است که تحویل حق آبه کشاورزی از محل این سد امکان‌پذیر نشود.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه خط انتقال آب از سد بارزو به این شهرک گلخانه‌ای اجرایی شده است، بااین‌وجود، برنامه خرید چاه کشاورزی برای تأمین آب این شهرک در دستور کار قرار گرفته و در دست پیگیری است.

نامور خاطرنشان کرد: بهای خرید چاه کشاورزی نیز بسیار بالا است.

وی در ادامه درباره شهرک گلخانه‌ای بیگان در شهرستان شیروان نیز بیان کرد: زمین بابت ایجاد شهرک واگذار شده و در حال حاضر پیگیر اخذ تسهیلات بیشتری از تخصیص آب برای این شهرک هستیم تا بتوان این شهرک را ایجاد و راه‌اندازی کرد.

آماده‌سازی زیرساخت‌های شهرک دامپروری سنخواست، به‌زودی

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی همچنین با اشاره به شهرستان اسفراین، اظهار کرد: در این شهرستان شهرک گلخانه‌ای ساریگل واقع در روستای سَست در مساحت ۵۰ هکتار زمین با آماده‌سازی زیرساخت‌های برق، گاز، استخر ذخیره آب، تسطیح قطعات هر واحد گلخانه‌ای آماده‌سازی شده است.

وی گفت: هرچند که برای این شهرک مجوز تخصیص آب صادر شده، بااین‌وجود، تأمین آب برای این شهرک میسر نشده و تا به کنون امکان واگذاری واحد گلخانه‌ای به متقاضیان امکان‌پذیر نشده است.

نامور درباره شهرک کشاورزی دامپروری (دام سبک) شهرستان جاجرم واقع در منطقه سنخواست نیز بیان کرد: مطالعات ایجاد این شهرک در مساحت ۱۵ هکتار در حال انجام است که به‌زودی این مطالعات نهایی می‌شود.

وی گفت: مطالعات به پایان برسد، آماده‌سازی زیرساخت‌های این شهرک آغاز می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی افزود: برای این شهرک مجوز تخصیص آب به میزان نیم لیتر بر ثانیه از محل چاه حفر شده را دریافت کرده‌ایم.

درعین‌حال، وی درباره ایجاد دو شهرک گلخانه‌ای و دامپروری در شهرستان بجنورد واقع در منطقه آق‌تپه حصار و گرمخان نیز اعلام کرد: در حال حاضر پیگیر اخذ زمین و مجوز تخصیص آب برای این دو شهرک هستیم.

بهره‌گیری از کشت هیدروپوینک در شهرک‌های فعال گلخانه‌ای

نامور در ادامه عنوان کرد: تابه‌حال حاضر در مجموع در استان ۱۴ واحد گلخانه‌ای در شهرک گلخانه‌ای امام رضا در شهرستان مانه و ۱۸ واحد دامپروری (گاوشیری) در شهرک قلعه چه در شهرستان شیروان راه‌اندازی و فعال شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر واحدهای گلخانه‌ای فعال شده در شهرک امام رضای شهرستان مانه در زمینه کشت محصولات گوجه، خیار و فلفل بوده‌اند که البته واحد کشت میوه گرمسیری پاپایا نیز فعال شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی افزود: از ۱۴ واحد گلخانه‌ای شهرک گلخانه‌ای امام رضا ۱۲ واحد آن کشت هیدروپونیک (بهره‌گیری از سیستم بازچرخانی آب و بدون کشت خاکی) را اجرایی کرده‌اند.

وی یادآور شد: میزان مصرف آب در فضای گلخانه‌ای یک‌هشتم از میزان مصرف آب در مزرعه فضای باز است.

نامور افزود: میزان تولید محصول در گلخانه در مقایسه با مزرعه هشت تا ۱۰ برابر بیشتر است.

کم‌بارشی‌ها، سد توسعه شهرک‌های کشاورزی در استان

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود رویکرد و استقبال هم استانی‌ها به‌سوی راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای و دامپروری در شهرک‌های کشاورزی استان را خوب توصیف کرد و گفت: بااین‌وجود، درصورتی‌که چالش و بحران تأمین آب برای شهرک‌های کشاورزی استان حل شود یقیناً اقبال به‌سوی سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته تداوم کم‌بارشی‌های سالانه در استان نیز چاره‌ای جز گرایش و سوق یافتن به‌سوی کشت‌های گلخانه‌ای را باقی نگذاشته است.

نامور افزود: این در حالی است که در استان فعلاً راه‌اندازی و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای معطل حل بحران آب باقیمانده است.

درعین‌حال، وی ابراز امیدواری کرد: همیشه پیشرفت دانش و رشد تکنولوژی بارقه‌های امید را برای عبور از هر بحرانی به دنبال داشته است.

شهرک کشاورزی امام رضا چشم‌به‌راه سرمایه‌گذاران قوی

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که با وجود گذشت سال‌ها، چرا هنوز بخشی از ظرفیت آماده‌سازی شده شهرک گلخانه‌ای امام رضا در شهرستان مانه که با بحران آب نیز مواجه نیست، بدون جذب سرمایه‌گذار باقیمانده و فعال نشده است؟ اظهار کرد: هزینه راه‌اندازی یک واحد گلخانه‌ای بسیار بالا است.

وی افزود: هرچند که در این شهرک زیرساخت‌های آب، برق، گاز، راه دسترسی تأمین شده، بااین‌وجود، در حال حاضر فعال‌سازی یک واحد گلخانه‌ای در این شهرک در مساحت یک هکتار به سرمایه‌ای حدود ۱۵ میلیارد تومان نیاز دارد.

نامور گفت: سرمایه‌گذاران فاز یک و دو این شهرک برای ادامه فعالیت خود به تأمین تسهیلات سرمایه در گردش نیاز دارند که البته روند اخذ تسهیلات برای این امر در استان نیز کند است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فاز سوم این شهرک ۲۰ قطعه برای واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذار آماده شده که برای سرمایه‌گذاری در این فاز سوم نیاز است تا سرمایه‌گذاران قوی ورود کنند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: تا به کنون چند سرمایه‌گذار خارجی از این شهرک گلخانه‌ای بازدید کرده‌اند که منتظر سرمایه‌گذاری هستیم.

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات